گیج چیست

گیج فشار که پرشر گیج و فشارسنج نیز نامیده می‌شود، ابزارهایی برای سنجش فشار موجود در محیط واکنش یا محیط صنعتی هستند که از یک شیوه خاص برای اندازه‌گیری فشار استفاده می‌کنند.

پرشر گیج در انواع مختلف مانند گیج فشار عقربه‌ای، دیجیتال، دیافراگمی، گاز، وکیوم، آب، گاز، استیل، برنجی و ... وجود دارد. وجود گیج فشار در صنعت و در پالایشگاه‌ها بسیار مهم و ضروری است و از رخ دادن بسیاری از حوادث جلوگیری می‌کند.

برای خرید این محصول می توانید با شماره های زیر تماس یگیرید:

86031739-86047201-09128446731

گیج فشار ویکا

شرکت ویکا یکی از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین برندهای تولیدکننده تجهیزات ابزار دقیق است که به‌عنوان یک شرکت آلمانی سابقه طولانی در زمینه تولید این تجهیزات دارد. این شرکت بخشی از تولیدات خود را در کشور لهستان انجام می‌دهد و در بازار حتی نمونه‌های بدلی آن‌ها هم وجود دارد. با این‌ وجود پرشر گیج ویکا از لحاظ کیفیت و مواد به کار گرفته‌شده در ساخت ابزار یکی از بهترین گزینه‌های بازار است.

در انتخاب پرشر گیج ویکا فاکتورهای مختلفی مانند نوع سنسور و حسگر و همچنین طراحی قسمت کانکشن و صفحه‌نمایش دستگاه در اولویت قرار دارد. ضمن اینکه هرکدام از این دستگاه‌ها برای یک محدوده فشار خاص طراحی‌ شده است که در آن محدوده بهترین نتایج را به ما می‌دهد. در محصولات شرکت ویکا از سنسور مکانیکی یا پرده دیافراگم استفاده‌ شده که تغییر جریان سیال تبدیل به حرکت مکانیکی یا تبدیل به داده دیجیتالی شده و فشار اندازه‌گیری می‌شود.

گیج فشار روزمونت

شرکت روزمونت یک شرکت آمریکایی در تولید ابزارهای سنجش و اندازه‌گیری در زمینه‌های مختلف مانند دما و فشار و سطح است که در سال ۱۹۵۶ تاسیس شده است. این شرکت هم محبوب‌ترین تجهیزات ابزار دقیق در سطح ایران و حتی در سطح جهان را تولید می‌کند و محصولات آن‌ها ویژگی‌های جالب‌ توجهی دارند. دقت بسیار بالا در اندازه‌گیری فشار جزئی و قابلیت استفاده در دمای بسیار بالا از ویژگی‌های مهم پرشر گیج روزمونت است.

کاربرد گیج فشار

در سیستم‌های پنوماتیک و هوای فشرده نیز از گیج فشار (درجه فشار) زیاد استفاده می‌شود چراکه فشار باید در بسیاری از نقاط سیستم اندازه‌گیری شود. فشار در گیرنده‌ها و هر FRL یا رگلاتور مستقل در سیستم اندازه‌گیری می‌شود. گاهی اوقات فشار در محرک‌های پنوماتیک نیز اندازه‌گیری می‌شود. گیج فشار پنوماتیک معمولاً در محدوده بیش از ۳۰۰ psi نیست، گرچه که سیستم‌های معمولی در فشار ۱۰۰ psi کار می‌کنند.

نحوه اندازه‌گیری فشار با گیج فشار

فشار به سه روش مطلق، گیج و خلاء اندازه‌گیری می‌شود. فشار مطلق در واقع اندازه‌گیری فشار مطلق و هوای محیط است که با خلاء کامل به سمت صفر میل داده می‌شود اما می‌تواند در سطح دریا ۱۴.۷ psi باشد. اندازه‌گیری فشار مطلق بر اساس تعاملات با هوای محیط انجام می‌شود، مانند محاسبه نسبت تراکم برای جریان فشار گیج در برابر فشار محیط صفر است و در اکثر کاربری‌هایی که بدون هوای محیط کار می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند سیستم‌های قدرت سیال. در صورت جدا کردن گیج فشار از سیستم درجه آن بر روی صفر می‌ایستد. نهایتاً فشار خلاء با واحد اندازه‌گیری Torr بیان شده و یا در برابر فشار محیط به صورت in.-Hg (اینچ جیوه) بیان می‌شود که می‌توان فشار زیر هوای محیط را با آن اندازه‌گیری کرد.

مزایا: اندازه گیری با فشار سنج یا گیج آنالوگ ارزان و استفاده از آن آسان است ، و از آنجا که آنها از قطعات مکانیکی ساخته شده اند ، به منبع انرژی یا تغذیه احتیاج ندارند.

 

معایب : فشار سنج یا پرشر گیج آنالوگ کاملاً مکانیکی هستند. آنها از چرخ دنده های کوچک و قطعات متحرک ساخته شده اند ، بنابراین به احتمال زیاد درشرایط معمولی در صنایع یا آزمایشگاه می توانند به مروز زمان آسیب ببینند. در نتیجه ، فشارسنجهای آنالوگ به ویژه مواردی که در معرض لرزش مکانیکی قرار دارند و در کاربردهایی که دارای پالس فشار ثابت هستند ، قطعات متحرک فشارسنجهای آنالوگ می توانند سریع از بین بروند و منجر به قرائت نادرست و شرایط کاری بالقوه ناامن شود. پرشر گیج های آنالوگ مستعد خرابی در فشار بیش از حد ، درجه حرارت شدید ، خوردگی ، گرفتگی ، لرزش و بخار هستند ، بنابراین نیاز به کالیبراسیون مجدد و مداوم دارند. در عین حال کالیبراسیون گیج فشار آنالوگ نیاز به باز کردن و دستکاری پیچ های تنظیم دارد که می تواند باز از خطای کاربرآسیب ببیند .

تکنولوژی ساخت گیج فشاردیجیتال چیست

گیج فشار تجهیز پرکاربردی است که با روش‌های متنوعی طراحی و ساخته می‌شود. گیج‌های فشار به دو دسته اصلی آنالوگ و دیجیتال تقسیم بندی می‌شوند. فشارسنج‌هایی که از روش آنالوگ برای اندازه گیری فشار استفاده می‌کنند شامل یک المنت الاستیک یا انعطاف پذیر مانند دیافراگم می‌شوند که به تغییرات فشار پاسخ می‌دهند.

فشارسنج‌های دیجیتال با سنسورهای مختلفی طراحی شده‌اند. اما معمولا در ساخت تمامی گیج های دیجیتال مدار پل به کار رفته است. از دیگر اجزای فشارسنج دیجیتال دیافراگمی است که برای اندازه گیری تغییرات در ظرفیت استفاده می شود.

در بیشتر مانومترهای دیجیتال از استرین گیج یا مقاومت متغیر حساس به فشار در المان مدار پل وتسون برای اندازه گیری تغییرات استفاده می‌شود. بعضی از پرشر گیج‌های دیجیتال از المان‌های ارتعاشی، سیستم الکترومکانیکی و یا فیلم نازک برای اندازه گیری تغییرات استفاده می کنند.