گیت ولو - چگونه کار می کنند

گیت ولو یک شیر کنترلی است که یا به رسانه اجازه می دهد بدون مانع جریان داشته باشد یا جریان سیال را متوقف می کند. مزیت اصلی گیت ولو عبور مستقیم و بدون مانع است که حداقل افت فشار را بر روی شیر ایجاد می کند. سوراخ بدون مانع یک گیت ولو همچنین اجازه عبور خوک را در مراحل تمیز کردن لوله می دهد، برخلاف شیرهای پروانه ای. با این حال، گیت ولوها کندتر از شیرهای یک چهارم چرخشی هستند و فقط باید در موقعیت کاملا باز یا بسته استفاده شوند، نه برای تنظیم جریان. گیت ولوهای خودکار با یک محرک الکتریکی یا پنوماتیکی وجود دارند، اما یک گیت ولو دستی مقرون به صرفه است زیرا گیت ولوها معمولاً به ندرت استفاده می شوند. گیت ولوها معمولاً به عنوان شیرهای دروازه ای نیز شناخته می شوند.

شکل 1: گیت ولو

نماد گیت ولو

نماد گیت ولو دارای دو مثلث است که به سمت مرکز یک خط عمودی نشان داده شده است، همانطور که در شکل 2 مشاهده می شود. این شکل معمولاً در نمودارهای لوله کشی و ابزار دقیق (P&IDs) استفاده می شود. برای اطلاعات بیشتر مقاله نمادهای شیر ما را بخوانید.

شکل 2: نماد گیت ولو

نمودار گیت ولو و قطعات

یک گیت ولو دارای هفت قسمت اصلی است که در شکل 3 مشاهده می شود که عبارتند از: چرخ دستی (A)، ساقه (B)، واشر (C)، درپوش (D)، بدنه سوپاپ (E)، فلنج (F)، و دروازه (G). گیت ولو فلنجی یا گیت ولو رزوه ای رایج ترین نوع اتصال برای اتصال شیر به یک برنامه کاربردی است. علاوه بر این، بسته به طرح و کاربرد خاص، چرخ دستی، ساقه، کاپوت و دروازه می‌توانند طرح‌های متفاوتی داشته باشند تا کاربردهای مختلف را در خود جای دهند. با این حال، عملکرد اصلی قطعات شیر دروازه ثابت باقی می ماند. برای یافتن آن بخش ها به خواندن ادامه دهید.

شکل 3: گیت ولو

عملکرد گیت ولو

یک گیت ولو مشابه سایر شیرها عمل می کند. برای باز کردن شیر، چرخ دستی (A) را بچرخانید، که دروازه (G) را از طریق رزوه ها به سمت بالا یا پایین روی ساقه (B) حرکت می دهد. یک گیت ولو به بیش از یک چرخش 360 درجه برای باز یا بسته شدن کامل شیر نیاز دارد. هنگامی که دروازه بلند می شود، ورودی را به خروجی باز می کند و اجازه می دهد یک گذرگاه بدون مانع برای جریان رسانه ها ایجاد شود. هنگامی که دروازه پایین می آید، بسته می شود و جریان رسانه را مسدود می کند.

 

رابطه بین حرکت عمودی گیت و نرخ جریان برای یک گیت ولو غیرخطی است و بیشترین تغییرات تقریباً بسته شدن کامل رخ می دهد. هنگامی که برای تنظیم جریان استفاده می شود، سرعت نسبتاً بالای جریان در باز شدن جزئی منجر به سایش دریچه و صندلی می شود که همراه با ارتعاشات احتمالی گیت، عمر مفید شیر را کوتاه می کند. بنابراین، یک گیت ولو فقط باید برای کنترل روشن/خاموش استفاده شود.

 

روش فعال سازی گیت ولو

سه نوع اصلی از روش های فعال سازی گیت ولو وجود دارد:

 

گیت ولو دستی: گیت ولو دستی دارای یک چرخ دستی چرخانده شده برای باز یا بسته کردن دریچه است، همانطور که در شکل 3 نشان داده شده است. این کار به یک کاربر در محل نیاز دارد تا چرخ را بچرخاند. گیت ولو دستی مقرون به صرفه ترین است، به ویژه از آنجایی که استفاده از گیت ولوها پس از نصب معمولاً کم است.

گیت ولو پنوماتیکی: در گیت ولو پنوماتیکی به جای چرخ دستی از یک محرک پنوماتیکی استفاده می شود. با استفاده از هوای فشرده، محرک می تواند ساقه را بچرخاند تا دروازه را بالا یا پایین بیاورد. این به آن اجازه می دهد تا از راه دور بدون هیچ کاربری در محل کار کند، اما به یک سیستم پنوماتیک در محل نیاز دارد.

شیر دریچه برقی: در گیت ولو برقی به جای چرخ دستی از موتور الکتریکی استفاده می شود. با استفاده از نیروی الکتریکی، محرک ساقه را می چرخاند تا دروازه را بالا یا پایین بیاورد. این به آن اجازه می دهد تا از راه دور بدون هیچ کاربری در محل کار کند، اما نیاز به برق در محل دارد. به این شیرهای دریچه موتوری نیز گفته می شود.

انواع گیت ولو

این دروازه در طرح ها و فناوری های مختلفی برای تولید آب بندی موثر برای کاربردهای مختلف ارائه می شود.

 

گیت ولو چاقو

گیت ولو چاقویی برای سیالات غلیظ و جامدات فله خشک استفاده می شود. دروازه فقط یک قطعه فلزی است که معمولاً مانند چاقو نوک تیز است. این سوپاپ ها خود تمیز شونده هستند زیرا با هر بار باز و بسته شدن از حلقه های صندلی عبور می کنند.

 

گیت ولو گوه ای

گیت ولو گوه‌ای دارای دروازه‌ای به شکل گوه است که روی دو نشیمنگاه شیبدار قرار می‌گیرد، همانطور که در شکل 4 نشان داده شده است. سفت کردن با آب بندی کمک می کند. گیت گوه ای شکل در صورت فشار دیفرانسیل سیال زیاد به صندلی نمی چسبد و به دلیل "مالش" کمتر روی صندلی ها عمر مفید بیشتری دارد. با این حال، گیت ولوهای گوه‌ای دارای بار فشاری اضافی بر روی صندلی‌ها هستند که ممکن است منجر به اتصال حرارتی و محدود شدن باز شدن دریچه به دلیل انبساط شود.

شکل 4: گیت ولو گوه ای در مقابل گیت ولو موازی

گیت ولو کشویی موازی

گیت ولو کشویی موازی دارای یک دروازه تخت است و به موازات آن قرار می گیرد. دریچه های دروازه کشویی موازی از فشار خط و موقعیت برای ایجاد آب بندی محکم استفاده می کنند. دروازه های تخت از دو تکه تشکیل شده و دارای یک فنر در وسط هستند. فنر قطعات را به سمت صندلی ها هل می دهد تا آب بندی بهتری داشته باشد. دریچه های دروازه موازی به دلیل طراحی ذاتی خود دارای مزیت ایمنی در کاربردهای دمای بالاتر هستند. علاوه بر این، از آنجایی که هیچ عمل گوه‌زنی در دروازه‌های موازی وجود ندارد، گشتاورهای بسته شدن نسبتاً کوچک‌تر هستند که منجر به محرک‌های کوچک‌تر و ارزان‌تر یا تلاش دستی کمتر می‌شود. دروازه های موازی به دلیل لغزش در موقعیت خود، خاک را از سطوح نشیمن دور نگه می دارند.

 

دریچه های دروازه ای اسلب

دریچه‌های اسلب که دریچه‌های دروازه‌ای عبوری نیز نامیده می‌شوند، دریچه‌های یک واحدی هستند که شامل یک سوراخ با اندازه سوراخ هستند. سوراخ در حالت باز با حلقه های دو صندلی در یک راستا است. این تراز یک جریان صاف با کمترین تلاطم ایجاد می کند. این طراحی منحصر به فرد امکان کاهش فشار را در سیستم فراهم می کند و برای حمل و نقل نفت خام و مایعات گاز طبیعی (NGL) عالی است. صندلی های سوپاپ تمیز می مانند. با این حال، حفره دیسک می تواند مواد خارجی را جذب کند. بنابراین، حفره معمولاً دارای یک پلاگین داخلی برای اهداف تعمیر و نگهداری تخلیه مواد خارجی انباشته شده است.

 

دروازه های در حال گسترش موازی

دریچه های دروازه انبساط دارای دو دروازه دال هستند که با هم مطابقت دارند که آب بندی را از طریق انبساط مکانیکی دروازه فراهم می کند، همانطور که در شکل 5 مشاهده می شود. هنگامی که بلند می شوند، هر دو حفره دروازه دال اجازه می دهند رسانه جریان یابد. نیروی رو به بالا روی یک دال و توقف دال دوم، با یک پله در بدنه شیر، امکان انبساط مکانیکی به بیرون را برای آب بندی مناسب فراهم می کند. هنگام بسته شدن، دروازه‌های دال جریان رسانه را مسدود می‌کنند و نیروی رو به پایین (ساقه) روی یک دال و نیروی رو به بالا (گام در بدنه شیر) امکان انبساط مکانیکی به بیرون را برای آب‌بندی مناسب فراهم می‌کند.

 

این شیرها به طور همزمان یک مهر و موم موثر را برای صندلی های بالادست و پایین دست ایجاد می کنند. این مهر و موم آنها را برای کاربردهایی مانند شیرهای جداسازی در نیروگاه ها، شیرهای بلوک در سیستم های فرآیندی و شیرهای با دمای بالا در پالایشگاه ها ایده آل می کند.

شکل 5: عملکرد دروازه گسترش با موقعیت بسته (A) و موقعیت باز (B)

کلاه کلاه

کاپوت یک گیت ولو با ایجاد یک درزگیر ضد نشتی از قسمت های داخلی شیر دروازه محافظت می کند. بنابراین، برای اهداف تعمیر یا نگهداری قابل جابجایی است. دریچه های دروازه بسته به کاربرد می توانند دارای کلاهک های پیچی، اتصالی، پیچی یا فشاری باشند.

 

کلاه های پیچی

کلاه های پیچ در ساخت ساده ترین هستند و در شکل 1 دیده می شوند.

 

سرپوش اتحادیه

کلاه های اتحادیه توسط یک مهره اتحادیه نگه داشته می شوند. مهره اتصال روی لبه پایینی کاپوت می‌نشیند و به رزوه‌های بدنه سوپاپ می‌پیچد. این نوع طراحی تضمین می کند که مهر و موم ضد نشتی ایجاد شده توسط مهره با برداشتن مکرر کاپوت خراب نمی شود. بنابراین، سرپوش های اتحادیه برای کاربردهایی که نیاز به بازرسی یا نگهداری منظم دارند، رایج هستند.

 

کلاه های پیچ دار

کلاه های پیچ دار باعث آب بندی در شیرهای بزرگتر و کاربردهای فشار بالاتر می شوند.

شکل 6: شیر درب کاپوت پیچ دار

کلاه نمد فشار

شیرهای دریچه کاپوت آب بندی فشار برای کاربردهای فشار بالا (بیش از 15 مگاپاسکال) ایده آل هستند. کلاه های آب بند فشار دارای یک فنجان رو به پایین هستند که در بدنه شیر قرار داده شده است. هنگامی که فشار مایع داخلی افزایش می‌یابد، فنجان به بیرون کشیده می‌شود و آب‌بندی را بهبود می‌بخشد.

 

طراحی ساقه

دروازه با چرخاندن یک ساقه نخ دار بالا و پایین می رود (شکل 2 با برچسب B). همانطور که بحث شد، یک چرخ دستی یا محرک ساقه را می چرخاند. بسته به طرح، گیت ولو با ساقه بالارونده در نظر گرفته می شود یا دریچه دروازه ای ساقه ای بدون بالا آمدن. بنابراین، وقتی ساقه را می‌چرخانید، یا بالا می‌آید یا با چرخش در جای خود باقی می‌ماند.

 

پیچ و یوغ بیرونی (OS&Y)، که به آن ساقه های بالارونده نیز گفته می شود، به دروازه ثابت می شوند. بنابراین، رزوه ها در سمت تحریک قرار دارند. بنابراین، با بالا و پایین رفتن دروازه، ساقه با آن بالا و پایین حرکت می کند. در نتیجه، آنها دارای نشانگرهای بصری داخلی از وضعیت شیر هستند و به راحتی روغن کاری می شوند. از آنجایی که آنها دارای اجزای متحرک هستند، نمی توان از آنها با چرخ دنده های مخروطی یا محرک استفاده کرد. بنابراین، دریچه های بالارونده برای فعال سازی دستی مناسب هستند.

 

از طرف دیگر، یک ساقه بدون بالا آمدن به محرک ثابت شده و به داخل دروازه رزوه می شود. یک نشانگر اغلب روی ساقه رزوه می شود تا وضعیت باز یا بسته دریچه را نشان دهد. گیت ولوهای بدون افزایش در تاسیسات و کاربردهای زیرزمینی با فضای عمودی محدود رایج هستند.

 

کاربردهای گیت ولو

گیت ولوها کاربردهای صنعتی و مسکونی متعددی دارند.

 

دوغاب: گیت ولوها اغلب در کاربردهایی استفاده می شوند که حاوی دوغاب به عنوان رسانه خود هستند. این به این دلیل است که یک گیت ولو ای یک راه عبور بدون مانع برای سیال دارد، بنابراین دوغاب می تواند به راحتی از شیر عبور کند. علاوه بر این، دریچه های دروازه چاقویی می توانند به راحتی از میان دوغاب جدا شوند تا بسته شوند

محیط چسبناک: گیت ولوها معمولاً برای محیط های چسبناک مانند گریس سبک و روغن استفاده می شوند. گذرگاه بدون مانع به این رسانه ها اجازه می دهد تا به راحتی جریان پیدا کنند. دریچه را می توان pigged، یک روش تمیز کردن معمول برای این کاربردها. علاوه بر این، دریچه‌ها برای این کاربردها معمولاً برای مدت طولانی روشن یا خاموش می‌شوند.

شیرهای گیت آب: برای کاربردهای آب، معمولاً از شیرهای دروازه آب استفاده می شود زیرا کنترل جریان معمولاً برای این کاربردها انجام نمی شود. شیر می تواند کاملا باز یا کاملا بسته باشد که امکان کنترل مناسب آب را فراهم می کند.

برای خرید این محصول می توانید با شماره های زیر تماس یگیرید:

86031739-86047201-09128446731

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد