فشارسنج چیست؟

گیج‌های فشار، که دستگاه‌هایی هستند که فشار داخلی رسانه‌ها را در یک سیستم اندازه‌گیری می‌کنند، از جمله ابزارهای پرکاربرد در هر تأسیسات صنعتی هستند. اندازه‌گیری فشار، همراه با اندازه‌گیری دما، یکی از مهم‌ترین اندازه‌گیری‌ها برای عملیات در طیف گسترده‌ای از کاربردها - به ویژه کاربردهای صنعتی - است و برای اطمینان از کیفیت محصول و ایمنی یک مرکز و پرسنل آن ضروری است.

 

گیج های فشار برای نظارت و کنترل فشار استفاده می شود - که اغلب در پردازش صنعتی یک ضرورت است. بدون فشار سنج، سیستم های پردازش صنعتی هم غیرقابل پیش بینی و هم غیرقابل اعتماد خواهند بود.

 

گیج‌های فشار توسط متخصصان صنعت برای عیب‌یابی ماشین‌های قدرت سیال - که برای کار در محدوده فشار تنظیم شده طراحی شده‌اند، استفاده می‌شوند. با گیج هایی که به درستی نصب شده اند، نشتی ها و تغییرات فشار ناخواسته را می توان فوراً کنترل و برطرف کرد.

 

انواع فشار سنج

اغلب، اصطلاحات فشار سنج، سنسور، مبدل و فرستنده به جای یکدیگر استفاده می شوند. اصطلاح فشار سنج معمولاً به یک نشانگر مستقل اشاره دارد که فشار فرآیند شناسایی شده را به حرکت مکانیکی یک اشاره گر تبدیل می کند. گیج های فشار می توانند مکانیکی یا دیجیتالی باشند.

 

اولین گیج های فشار از عناصر انعطاف پذیر به عنوان سنسور استفاده می کردند. با تغییر فشار، عنصر انعطاف پذیر حرکت کرد و از این حرکت برای چرخاندن یک اشاره گر در جلوی یک صفحه استفاده شد. در این سنسورهای فشار مکانیکی، یک لوله بوردون، یک دیافراگم یا یک عنصر دمنده فشار فرآیند را تشخیص داده و باعث حرکت متناظر می شود.


 

گیج فشار آنالوگ


گیج های فشار آنالوگ از یک سوزن برای نشان دادن فشار حس شده در مقیاس شماره گیری استفاده می کنند. این نوع سنسورها بیش از صد سال است که جزء اصلی صنعتی بوده و ارزان هستند، استفاده از آنها آسان است و برای کار کردن نیازی به منبع برق ندارند.
 
با این حال، گیج های فشار آنالوگ مکانیکی هستند و به همین دلیل مستعد آسیب هستند و نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم یا تعویض منظم دارند – که می تواند به هزینه های عملیاتی کلی اضافه کند. دقت می تواند در مورد فشار سنج های آنالوگ نیز مشکل باشد. متغیرهای کاربردی مانند ارتعاش مکانیکی یا شرایط سخت میدان می تواند منجر به خوانش نادرست شود.
 
لوله بوردون

شکل 1: طرح های لوله بوردون


گیج‌های لوله بوردون بر این اصل تکیه می‌کنند که یک لوله خمیده وقتی تحت فشار قرار می‌گیرد، تمایل به صاف شدن دارد. لوله به یک اشاره گر متصل می شود به طوری که نوسانات فشار در یک مقیاس مدرج روی صفحه نشان داده می شود. این نوع گیج فشار آنالوگ برای اکثر کاربردها، به ویژه مواردی که فشارهای متوسط ​​تا خیلی زیاد دارند، بسیار خوب عمل می کند.

 

دیافراگم یا دم


شکل 2: طراحی های دیافراگم سنسور فشار


دم سنج ها حاوی یک عنصر الاستیک هستند که برای پاسخ به تغییرات فشار منبسط و منقبض می شود. دم داخلی به یک اشاره گر متصل است تا نوسانات فشار روی صفحه نشان داده شود. این نوع گیج های فشار آنالوگ برای اندازه گیری محدوده فشار کمتر از حد ایده آل برای گیج های لوله بوردون، راه حلی عالی هستند.

 

فشارسنج های دیجیتال


فشارسنج دیجیتال


فشارسنج های دیجیتال که به طور فزاینده ای محبوب می شوند، نتایج سریع با خوانایی واضح و دقت بسیار بالا ارائه می دهند. این سنسورها به مراتب دوام بیشتری نسبت به سنسورهای آنالوگ دارند و می‌توانند در شرایط سخت با لرزش مکانیکی شدید کار کنند. علاوه بر این، فشارسنج های دیجیتال برای مدت زمان طولانی تری کالیبره می شوند و بسیار دقیق تر از سنسورهای آنالوگ هستند.

 

مزیت بزرگ دیگر فشارسنج های دیجیتال داده هایی است که می توانند ارائه دهند. این نوع سنج ها می توانند نتایج را برای تجزیه و تحلیل به رایانه ها، ثبت کننده های داده و سایر ابزارها ارسال کنند. فشارسنج های دیجیتال برای فشارهای بسیار کم یا تغییرات فشار افزایشی کوچک که تشخیص آن با گیج آنالوگ غیرممکن است، ایده آل هستند.

 

گیج‌های فشار دیجیتال کنترل بیشتری نیز ارائه می‌کنند – اغلب واحدها را می‌توان تغییر داد، حداقل و حداکثر داده‌ها را ثبت کرد، نور پس‌زمینه را می‌توان اضافه کرد و حتی برخی از DPG‌ها دارای آلارم هستند.

 

استرین گیج

فشار اعمال شده باعث تغییر شکل دیافراگم می شود که به یک کرنش سنج متصل است که در هنگام کرنش کردن، تغییری در مقاومت نشان می دهد. فشار با خواندن تغییرات ولتاژ خروجی که متناسب با تغییر مقاومت کرنش سنج است تعیین می شود.

 

پیزوالکتریک

کریستال های پیزوالکتریک در هنگام کرنش، بار الکتریکی تولید می کنند. کرنش حاصل از تنش روی دیافراگم به بار الکتریکی متناسب با فشار تبدیل می شود.

 

پیزوالکتریک

کریستال های پیزوالکتریک در هنگام کرنش، بار الکتریکی تولید می کنند. کرنش حاصل از تنش روی دیافراگم به بار الکتریکی متناسب با فشار تبدیل می شود.


فشار سنج چگونه کار می کند؟

فشارسنج های آنالوگ

گیج فشار آنالوگ با …

فشارسنج های دیجیتال

فشار سنج های دیجیتال با …

نحوه انتخاب گیج فشار

برای درک اینکه کدام فشارسنج باید برای یک کاربرد خاص استفاده شود، باید انواع مختلف فشار را درک کرد.

 

انواع فشار

تمام فشار در رابطه با فشار مرجع اندازه گیری می شود. تفاوت در انواع فشار در این است که آن فشار مرجع به عنوان تعریف می شود.

 

فشار گیج – psig فشار اندازه گیری شده در رابطه با فشار محلی محیط. این نوع فشار در برابر فشار هوای محیط (یا اتمسفر) صفر مرجع است - به این معنی که فشار گیج شامل فشار ناشی از وزن جو است. به همین دلیل، فشار گیج با ارتفاع از سطح دریا و همچنین شرایط آب و هوایی متفاوت است.

 

فشار مطلق فشار مطلق فشار نسبت به خلاء کامل است.

 

فشار دیفرانسیل – psid فشار دیفرانسیل اندازه گیری فشار بین دو نقطه فشار است. در حالی که همه فشارها اساساً دیفرانسیل هستند - فشار گیج با فشار اتمسفر و فشار مطلق در رابطه با خلاء است - فشار دیفرانسیل فشار را اندازه گیری می کند که مقادیر قرائت و مرجع متغیر هستند.

 

فشار گیج مرکب فشار مرکب هم فشار مثبت و هم فشار منفی (خلاء) را اندازه گیری می کند.


برای خرید این محصول می توانید با شماره های زیر تماس یگیرید:

86031739-86047201-09128446731

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد