مبدل فشار و ترانسمیتر فشار چیست؟

هر مهندسی آنجا بوده است. شما کار جدیدی را شروع می‌کنید و باید بفهمید که تجهیزات چگونه کار می‌کنند و برای اندازه‌گیری چه چیزی استفاده می‌شوند.

 

شاید لازم باشد فشار برخی از سیستم ها را اندازه گیری کنید اما دقیقاً نمی دانید از کجا شروع کنید.

 

با چند نکته و منابع ما، می توانید همه چیز را در مورد اندازه گیری فشار بیاموزید.

در اینجا ما قصد داریم تفاوت بین مبدل های فشار و ترانسمیترهای فشار را بررسی کنیم.

 

فشار چیست؟

فشار میزان نیرویی است که یک جسم به صورت عمود بر یک ناحیه معین فشار می آورد. اگرچه فشار می تواند توسط جامدات اعمال شود، اما اغلب با مایعات و گازها مرتبط است.

 

واحدهای مختلفی برای اندازه گیری فشار وجود دارد، اما واحد استاندارد بین المللی پاسکال (Pa) است. واحدهای رایج دیگر عبارتند از: پوند بر اینچ مربع (psi)، اتمسفر (atm)، میلی بار (mb) و میلی متر جیوه (mm Hg).

 

فشار یک گاز ایده آل با p=nRT/V به دست می آید که n مقدار گاز اندازه گیری شده بر حسب مول، R ثابت، T دمای گاز اندازه گیری شده بر حسب کلوین و V حجم گاز است.

 

برای سیالات به طور کلی، که شامل مایعات و گازها می شود، فشار نشان دهنده تنش فشاری در نقطه ای از سیال است. اصل برنولی بر فشار در تمام سیالات حاکم است.

 

دو نوع محیط در مورد فشار سیال وجود دارد: باز و بسته. سیستم باز چیزی شبیه اقیانوس است که در آن سیال آزاد است تا هر کجا که بخواهد حرکت کند. یک سیستم بسته مانند یک لوله مهر و موم شده است که در آن سیال در یک مکان ثابت باقی می ماند.

 

سنسور فشار

سنسور فشار دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد، هر ابزاری که برای اندازه گیری فشار استفاده می شود. بسته به نوع فشاری که می‌خواهید اندازه‌گیری کنید و در چه محیطی اندازه‌گیری می‌کنید، انواع مختلفی از سنسورهای فشار وجود دارد.

 

سنسور فشار مطلق سنسوری است که فشار مطلق را اندازه گیری می کند، یعنی مقدار فشار نسبت به فشار در خلاء. کاربردهای متعددی از جمله استفاده در پمپ های خلاء، اندازه گیری فشار در مایعات و بسته بندی دارد.

 

سنسور فشار سنج فشار را نسبت به دمای محیط در محیط اندازه گیری می کند. این برای اندازه گیری فشار چیزهایی مانند لاستیک خودرو مفید است.

 

سنسور فشار خلاء گاهی اوقات به جای یک سنسور فشار مطلق استفاده می شود، اما می تواند به معنای سنسوری باشد که فشارهای کمتر از فشار اتمسفر را اندازه گیری می کند.

 

سنسور فشار تفاضلی سنسوری است که می تواند تفاوت بین دو مقدار فشار را اندازه گیری کند. به عنوان مثال، هنگامی که می خواهید سرعت جریان یک سیال را از طریق نوعی انسداد اندازه گیری کنید، می توانید فشار را قبل و بعد از آن اندازه گیری کنید.

 

همچنین می توانید از آنها برای اطلاع از نحوه تغییر فشار در فیلترها یا اندازه گیری سطح یک مایع در یک ظرف استفاده کنید. اکثر سنسورهای فشار سنسورهای دیفرانسیل هستند، اما مقداری فشار را به عنوان یک ورودی دارند.

 

سنسور فشار مهر و موم شده سنسوری است که فشار را نسبت به فشار مرجع معین اندازه گیری می کند.


مبدل فشار و ترانسمیتر فشار

مبدل فشار شبیه سنسور فشار است. این اصطلاحات اغلب به جای هم استفاده می شوند، اما یک تفاوت وجود دارد. مبدل یک سنسور فشار است که فشار را اندازه گیری می کند و آن را به سیگنال الکتریکی، معمولاً به صورت ولتاژ، تبدیل می کند.

 

مبدل‌ها برای اندازه‌گیری فشار از اصول عملیاتی مختلفی استفاده می‌کنند که بستگی به نوع فشار و محیطی دارد که فشار در آن اندازه‌گیری می‌شود.

 

اندازه گیری نیرو

مبدل های اندازه گیری نیرو از قطعاتی استفاده می کنند که نیرو را برای استنتاج یا محاسبه فشار یک سیال اندازه گیری می کنند.

 

یک کرنش سنج پیزورزیستیو از ماده خاصی استفاده می کند که با تغییر شکل، مقاومت را تغییر می دهد. هنگامی که فشار اندازه گیری شده افزایش می یابد، ماده بیشتر تغییر شکل می دهد و مقاومت افزایش می یابد. این تغییر سپس به یک ولتاژ تبدیل می شود.

 

یک مبدل خازنی از خازنی استفاده می کند که می تواند در صورت تغییر شکل در اثر تغییر فشار، ظرفیت خازنی را تغییر دهد. سپس این تغییر در ظرفیت به ولتاژ تبدیل می شود.

 

مبدل الکترومغناطیسی شبیه مبدل خازنی است با این تفاوت که اندوکتانس را تغییر می دهد. برخی نیز از اصول مختلف الکترومغناطیس مانند اثر هال استفاده می کنند.

 

مبدل پیزوالکتریک شبیه یک مبدل پیزوالکتریک است با این تفاوت که ماده در پاسخ به تغییرات فشار، بار الکتریکی ایجاد می کند که باعث ایجاد جریان می شود تا تغییر در مقاومت. سپس این جریان به ولتاژ تبدیل می شود.

 

یک مبدل نوری از فیبر نوری و نور برای اندازه گیری فشار استفاده می کند. وقتی فیبر به دلیل تغییر فشار تغییر شکل می‌دهد، نور کمی تغییر می‌کند که می‌توان اندازه‌گیری کرد و به ولتاژ تبدیل کرد.

 

یک مبدل متعادل کننده نیرو، نیرو را با استفاده از یک پرتو نور اندازه گیری می کند و سپس با اعمال جریان، نیرو را تصحیح می کند. جریان اعمال شده بستگی به میزان نیرو ایجاد شده دارد که به میزان تغییر فشار بستگی دارد.


انواع دیگر

مبدل رزونانسی از تغییرات فرکانس تشدید فشار ماده به اندازه گیری استفاده می کند.

 

یک مبدل حرارتی از تغییرات در هدایت حرارتی یک ماده به دلیل تغییر در چگالی ناشی از تغییر فشار اعمال شده استفاده می کند.

 

یک مبدل یونیزاسیون جریان یون های باردار را اندازه گیری می کند که به چگالی یک ماده نیز بستگی دارد.

 

ترانسمیترهای فشار

یک ترانسمیتر فشار شبیه یک مبدل فشار است، اما ولتاژ خروجی را به جریان یا مقدار مفید دیگری تبدیل می کند. همچنین می تواند نتایج اندازه گیری را به مکان دیگری منتقل کند.

 

ترانسمیتر های فشار علاوه بر اندازه گیری مستقیم فشار، کاربردهای بسیار دیگری نیز پیدا می کنند. آنها می توانند ارتفاع هواپیما، سرعت جریان سیالات یا عمق مایعات را اندازه گیری کنند.

 

ترانسمیتر های فشار همچنین در خدمات ساخت و حتی در تشخیص نشتی در سیستم هایی که از سیالات استفاده می کنند استفاده می شود.


مراحل بعدی

اکنون که تفاوت بین مبدل های فشار و ترانسمیترهای فشار را می دانید، برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.


برای خرید این محصول می توانید با شماره های زیر تماس یگیرید:

86031739-86047201-09128446731

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد